Aktualności

Uważaj na oszustwa metodą „na pracownika banku”

Data publikacji 11.06.2025

W ostatnim czasie do grodziskich policjantów wpływa większa liczba zgłoszeń dotyczących oszustw. Jedną z metod wykorzystywanych przez przestępców jest podszywanie się pod pracownika banku i informacja o pilnej konieczności przelania zgromadzonych pieniędzy na specjalne konto. Po takich rozmowach telefonicznych i wykonaniu poleceń oszusta ofiary tracą swoje oszczędności. Grodziscy policjanci po raz kolejny apelują o ostrożność w podobnych sytuacjach. Nie ufajmy nikomu, kto żąda naszych danych lub przelewów bankowych. Tak działają oszuści.

Policjanci wielokrotnie przekazują informacje o nowych sposobach działania oszustów. Przekazywane zasady bezpieczeństwa nie zawsze są jednak stosowane i dochodzi do przestępstw, w których pokrzywdzeni tracą duże sumy pieniędzy.  Niestety, takie przypadki są zgłoszane także ostatnio przez mieszkańców naszego powiatu.

Najczęściej do pokrzywdzonych dzwoni osoba podająca się za pracownika banku i przekazuje informacje o próbie zaciągnięcia kredytu na ich dane, włamaniu na konto lub możliwości wypłaty dużych sum przez nieuprawnione osoby. W celu zabezpieczenia środków, rozmówca otrzymuje instrukcję przelania oszczędności na specjalne „bezpieczne konto”. Działając zgodnie informacjami od oszusta i wykonanie przelewów kończy się utratą pieniędzy i żalem do siebie o brak rozsądku.  

Kolejny raz przestrzegamy przed ufaniem osobom, które kontaktują się z nami telefonicznie lub przez internet. Dotyczy to również przypadku, gdy na ekranie telefonu wyświetla się informacja, że dzwoni do nas przedstawiciel naszego banku. Oszuści w prosty sposób mogą podszyć się pod numer danej placówki, a następnie, dzięki uzyskanym podczas rozmowy danym, są jeszcze bardziej skuteczni w namówieniu ofiary do wykonania następnych poleceń. Nie instalujmy na komputerach, smartfonach czy tabletach nieznanych nam aplikacji, szczególnie polecanych w rozmowach telefonicznych.  

Przypominamy, że przestępcy wykorzystują różne techniki, aby odpowiednio zmanipulować ofiarę, która nie dość, że nie domyśli się, że właśnie jest okradana, to dodatkowo będzie wdzięczna za rzekomo udzieloną pomoc w zabezpieczeniu oszczędności. Nie działajmy pochopnie i pod wpływem emocji.

Jeśli tylko mamy jakiekolwiek podejrzenia co do tożsamości kontaktującej się z nami osoby, należy natychmiast przerwać połączenie, nie przekazywać jej żadnych danych i nie wykonywać jej poleceń ! 

Każdorazowo po kontakcie z osobą, która podaje się za pracownika banku i mówi o włamaniu na konto lub podobnych zagrożeniach należy na nowo wybrać numer placówki lub udać się do niej osobiście i sprawdzić przekazywane informacje.

asp.sztab. Katarzyna Zych

Powrót na górę strony