Nie daj się okraść metodą „ na BLIK-a”
Od pewnego czasu oszuści stosują kolejną metodę wyłudzania pieniędzy. Przestępstwo zaczyna się najczęściej od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym. Przestępcy za ich pomocą rozsyłają prośby do znajomych o przekazanie kodu BLIK, pożyczkę lub opłacenie jakiegoś rachunku. Z kont bankowych przelewane są pieniądze, które nie trafiają do bliskich, ale do oszustów. Może to być także telefon od nieprawdziwego pracownika banku. Pokrzywdzonymi tego typu przestępstwami są także mieszkańcy naszego powiatu. Grodziscy policjanci ostrzegają i radzą, jak nie dać się oszukać.
Umożliwienie niewłaściwej osobie dostępu do konta w mediach społecznościowych może nastąpić na przykład poprzez niewinne otwarcie linku do ciekawej informacji i zalogowanie się tam. Po przejęciu naszego konta przestępcy wysyłają do naszych znajomych prośbę o szybką pożyczkę, tłumacząc to różnymi nagłymi sytuacjami. Nie podejrzewamy, że to oszustwo, bo przecież napisał do nas ktoś z rodziny lub dobry znajomy. Przekazujemy mu kody BLIK. Z konta znika kilkaset złotych. Zazwyczaj dopiero po pewnym czasie orientujemy się, że doszło do oszustwa. Niektóre przypadki pokazują, że może to być nawet po kilku dniach. Do grodziskich policjantów zgłaszają się oszukane w ten sposób osoby.
Jedno z ostatnich zawiadomień dotyczyło również nieco innego sposobu oszustwa. Do pokrzywdzonego dzwoni osoba podająca się za przacownika banku i informuje o potrzebie pilnego wstrzymania niechcianej transakcji. Do wykonania tego zlecenia potrzebny jest tylko kod BLIK. Po wykonaniu tego polecenia mieszkaniec powiatu traci 1600 złotych, które z jego konta są wypłacane w odległej miejscowości w kraju.
Grodziscy policjanci przypominają, aby w każdym przypadku prośby o kod, nawet pochodzącej od rodziny, czy bliskich znajomych lub przedstwicieli instytucji zawsze ją weryfikować. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby i sprawdzić, czy to ona wysłała do nas informację. Jeśli okaże się, że doszło do włamania na konto można szybko poinformować innych o sytuacji, zanim przekażą swoje dane finansowe oszustom.
Takiego rodzaju wyłudzenia można uniknąć, stosując kilka ważnych zasad:
- nie logujmy się na przesyłane do nas linki do różnych stron internetowych,
- zawsze potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory,
- zawsze sprawdzajmy dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
- stosujmy dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms);
- chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku przed dostępem osób nieuprawnionych.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji i nie działajmy pod presją czasu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości nie wykonujmy próśb i poleceń przed potwierdzeniem, że są one konieczne. Informujmy innych o tym sposobie działania oszustów.
Dla sprawcy oszustwa Kodeks Karny przewiduje nawet 8 lat pozbawienia wolności. Pamiętajmy jednak, że tego typu przestępstwa są bardzo trudne do wykrycia.
asp.sztab. Katarzyna Zych