Coraz więcej oszustw internetowych - Uważaj i nie daj się nabrać!
Tylko w ciągu tego tygodnia grodziscy policjanci przyjęli 9 zawiadomień od mieszkańców powiatu o oszustwach dokonanych za pośrednictwem sieci internetowej. Najczęstszą metodą przestępców było wyłudzenie w różny sposób od pokrzywdzonych kodów BLIK i wypłata pieniędzy z ich kont bankowych. Apelujemy, aby nie ufać innym podczas rozmów telefonicznych, nie aktywować nieznanych linków otrzymywanych w wiadomości e-mail lub sms, zadbać o zabezpieczenie kart kredytowych oraz zachować ostrożność podczas transakcji zakupowych.
Mimo wielu ostrzeżeń przekazywanych przez policjantów i przedstawicieli innych instytucji,wciąż nie maleje liczba oszustw dokonywanych różnymi metodami. Przestępcy są coraz bardziej anonimowi, korzystają z nowych technologii i liczą na szybki i duży zysk, który mogą osiągnąć przez nieostrożność i zaufanie swoich „klientów”.
Wysoką aktywność wykazują oszuści podający się w rozmowie telefonicznej za pracowników banków. Często informują o nowych możliwościach inwestowania pieniędzy, obiecują pomoc techniczną w prowadzeniu aplikacji, która ma temu służyć i proszą o kody dostępu. W rzeczywistości właściciel konta instaluje aplikację ułatwiającą zdalny dostęp do konta, z którego natychmiast są wypłacane pieniądze w różnych kwotach. W podobny sposób mieszkaniec grodziskiej gminy stracił prawie 18 tysięcy złotych, a mieszkanka miasta prawie 3 tysiące złotych. Oboje podali rozmówcom kody BLIK.
Wyłudzenie kodów BLIK było też sposobem oszukania czterech innych osób, które dokonywały transakcji na portalach sprzedażowych. W przesłanych im fałszywych linkach od fikcyjnych pracowników tych portali miały być informacje do przelewu, jednak po przesłaniu kodów BLIK z ich kont wypłacono kwoty od 700 zł do 2100 zł. Na uwagę zasługuje jedno z podobnych oszustw, w którym fałszywy pracownik jednego ze znanych portali sprzedażowych poprosił o zwrot błędnie przelanych środków pieniężnych. Oszukana transakcja miała się odbyć szybko i sprawnie za pomocą kodów BLIK. Po ich przekazaniu z konta mieszkańca gminy Baranów zniknęło ponad 5,5 tysiąca złotych.
W dwóch przypadkach doszło do przechwycenia danych kart kredytowych i z kont pokrzywdzonych zostały wypłacone duże kwoty w innych państwach. Doszło również do popularnego oszustwa podczas zakupów w sieci, gdzie po dokonaniu opłaty, zamówiony towar nie został wysłany, a kontakt ze sprzedającym się urwał.
Uwaga!
- Oszuści wyłudzający pieniądze dbają o każdy szczegół podczas rozmowy i stosują coraz bardziej wyszukane socjotechniki np.: na telefonie klienta wyświetlają numer infolinii banku oraz używają nazwisk rzeczywistych pracowników banków.
- Oszuści podszywają się pod osoby zainteresowane kupnem towarów wystawianych na portalach sprzedażowych. Udając potencjalnego klienta oferują zapłatę wysyłając specjalny link – gdzie należy podać login i hasło do własnego konta bankowego. W ten sposób skradzione dane poufne służą do przechwytywania oszczędności.
Apelujemy, aby korzystając z obecnych technologii stale dbać o znajomość zasad bezpieczeństwa w sieci i zapewniać ochronę swoich danych.
- za każdym razem weryfikuj tożsamość osób, które kontaktują się w sprawach finansowych;
- nie aktywuj nieznanych linków, nie zgadzaj się na zapłatę za sprzedaną rzecz w inny sposób niż określona na aukcjach lub innymi bezpiecznymi metodami;
- nigdy nie podawaj kodów BLIK, nie instaluj aplikacji i nie korzystaj z pomocy przypadkowych osób w inwestowaniu swoich pieniędzy;
- stosuj dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms);
- zawsze sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
- chroń swój telefon, a szczególnie pin do aplikacji mobilnej banku, dobrze zabezpieczaj dane kart bankowych;
- dokładnie sprawdzaj sprzedającego podczas zakupów w sieci.
Jeśli podejrzewasz nieuczciwe zamiary kontaktującej się z Tobą osoby, zrezygnuj z przedstawianej przez nią oferty, rozłącz się i nie prowadź dalszej korespondencji.
asp.sztab. Katarzyna Zych