Pierwsze urodziny telefonu zaufania dla dzieci
Bardzo ważnym elementem działań konsultantów telefonu 116 111 są interwencje, podejmowane w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dzwoniącej osoby. Są one inicjowane na mocy Porozumienia w sprawie współpracy jednostek organizacyjnych Policji i Fundacji Dzieci Niczyje. W ciągu 12 miesięcy działania telefonu 116 111 konsultanci zainicjowali 39 interwencji policyjnych, odebrali łącznie ponad 85 tysięcy telefonów od dzieci, najmłodsi skierowali do nich blisko 2000 informacji za pośrednictwe strony internetowej. Grodziscy policjanci zachęcają dorosłych do informowania dzieci i młodzieży o możliwości korzystania z tej formy pomocy.
"W domu jest jakoś kiepsko. Rodzice ciągle się kłócą, boję się, że zaraz się rozwiodą. A oni nie chcą ze mną o niczym rozmawiać… Myślę, że to wszystko przeze mnie - mówi 9-letnia dziewczynka. Tak bardzo boję się takiego starszego chłopaka, myślę o najgorszym… – zaczyna 13-letni chłopiec. Setki podobnych rozmów odbierają każdego dnia konsultanci Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Dzwonią do nich dzieci z całej Polski: potrzebujące pomocy, wsparcia, opieki, a przede wszystkim - zwykłej rozmowy. 6 listopada br. mija rok, odkąd mają taką możliwość.
Z inicjatywy Komisji Europejskiej telefony zaufania dla dzieci o numerze 116 111 powstają we wszystkich krajach UE. W Polsce, piątym kraju Unii, w którym uruchomiono numer, usługę realizuje Fundacja Dzieci Niczyje, a Partnerem Technologicznym i Głównym Sponsorem 116 111 jest firma Polkomtel SA, operator Plusa. Działanie telefonu 116 111 jest współfinansowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Patronat nad telefonem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Nasze 12-miesięczne doświadczenie w obsłudze Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 dowodzi, że inicjatywa Komisji Europejskiej w sprawie tworzenia telefonów 116 111 jest ważną i trafną odpowiedzią na potrzeby najmłodszych Europejczyków - powiedziała Lucyna Kicińska, koordynator Telefonu 116 111. - Dzieci i młodzież bez wsparcia rodziców i opiekunów mają niewiele możliwości szukania pomocy w trudnych dla siebie sytuacjach. Telefon 116 111 uruchomiony przez Fundację Dzieci Niczyje i Plusa to ważne narzędzie pomocy najmłodszym. Od 6 listopada 2008 roku do 6 listopada 2009r. odebraliśmy ponad 85 tysięcy telefonów.
Statystyki Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 wskazują, że dzieci i młodzież najczęściej rozmawiają z konsultantami o swoich kontaktach z kolegami, trudnych pierwszych miłościach oraz kłopotliwych relacjach z rodzicami i rodzeństwem. Konsultanci 116 111 odbierają także telefony dotyczące przemocy - rozmawiają z ofiarami, świadkami, a także ze sprawcami. Część kontaktów dotyczy trudnych emocji, odczuć i stanów osób dzwoniących - samotności, strachu, złości, nieśmiałości, wstydu, poczucia winy, rozgoryczenia itp. Bardzo ważnym tematem rozmów jest także dojrzewanie i seksualność.
- Większość naszych rozmówców dzwoni tylko raz. Rozmawiamy o trudnościach i kłopotach młodych ludzi, razem z nimi szukamy rozwiązań i zwykle na tym kończy się kontakt. Czasem zdarza się jednak, że ktoś dzwoni do nas ponownie i opowiada o tym, co udało mu się osiągnąć, dziękuje za wsparcie - powiedziała konsultantka telefonu 116 111. - Właśnie wtedy słyszymy jak ważne dla dzieci jest to, że telefon 116 111 działa: anonimowo, bezpłatnie oraz dyskretnie.
Wszystkie szkoły gimnazjalne w Polsce zostały zaproszone do współpracy przy rozpowszechnianiu wiedzy o Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Nauczyciele i pedagodzy otrzymali plakaty, ulotki oraz scenariusz zajęć nt. pomocy telefonicznej. Akcją edukacyjno-informacyjną zostało objętych blisko 1,5 mln uczniów gimnazjów. W działania edukacyjne włączyli się również policyjni profilaktycy z jednostek terenowych Policji w całym kraju.
- Zajęcia według przygotowanego przez nas scenariusza odbywają się już w wielu szkołach. Dzwoniący mówią nam, że wiedzą o 116 111 od nauczyciela i dzięki lekcji odważyli się wykręcić numer, porozmawiać o swoich kłopotach i trudnościach - powiedział konsultant telefonu 116 111.
Dzięki platformie technologicznej zbudowanej przez firmę Polkomtel SA, operatora Plusa, każdego dnia, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12.00 do 20.00 czterech konsultantów może jednocześnie prowadzić rozmowy z osobami, które zadzwoniły pod numer 116 111. Dla wielu młodych ludzi bardzo ważne jest, że z konsultantami można skontaktować się online. Strona internetowa telefonu www.116111.pl umożliwia zadanie anonimowego pytania konsultantom 116 111. Tą drogą do specjalistów Fundacji Dzieci Niczyje trafiło blisko 2000 wiadomości od dzieci i młodzieży.
kz/kgp