Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci
Rozwój nowoczesnych technologii informatycznych przynosi wiele korzyści, ale niesie też ze sobą poważne zagrożenia. Do policjantów w całym kraju dociera coraz więcej zgłoszeń dotyczących przestępstw internetowych. Pokrzywdzeni najczęściej zawiadamiają o oszustwach podczas zakupów, kradzieżach pieniędzy z kont bankowych, a także włamaniach na konta i skrzynki e-mailowe. Grodziscy policjanci radzą jak dbać o swoje bezpieczeństwo w Internecie.
Aby bezpiecznie kupować w sieci:
1) Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego.
2) Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.
3) Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić.
4) Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność.
5) Zamawiając sprzęt elektroniczny zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi.
6) Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i "dokumentacji".
7) Korzystajmy z opcji płatności przy odbiorze.
8) Otwierajmy i sprawdzajmy przesyłki przed opłatą.
9) Dokładnie sprawdzajmy wyjątkowo korzystne oferty, nie wpłacajmy dużych sum zaliczek (np. na zakup samochodu)- starajmy się umówić na obejrzenie drogiego towaru, nawiążmy kontakt telefoniczny ze sprzedającym.
10) Zachowajmy korespondencję ze sprzedającym aż do czasu otrzymania właściwego towaru.
11) Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, zostaniemy oszukani natychmiast zgłośmy to w jednostce Policji. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.
Aby bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej:
Do policjantów dotarły sygnały o nowej formie cyberataku na klientów banków, którzy w celu autoryzacji transakcji otrzymują jednorazowe SMS-y. W pierwszej fazie ataku komputer użytkownika zostaje zarażony złośliwym oprogramowaniem – najprawdopodobniej podczas odwiedzin „podejrzanych” witryn internetowych. Następnie, kiedy ofiara chce wejść na stronę internetową swojego banku, oprogramowanie to uaktywnia się, kierując najczęściej użytkownika do fałszywej strony banku, która jest łudząco podobna do prawdziwej. Klient banku, przeświadczony, że to właściwa strona, chcąc wejść na swoje konto, podaje dane potrzebne do zalogowania się. W konsekwencji sprawcy zdobywają poufne informacje – m.in. nazwę użytkownika, hasło, numer telefonu. Dodatkowo, i to jest nowość, na fałszywej stronie banku jest wyświetlana informacja zachęcająca użytkownika do zabezpieczenia swojego telefonu specjalnym oprogramowaniem. Temu, kto ją zaakceptuje, zostaje wysłany SMS z linkiem do pobrania programu. Po kliknięciu na link i ściągnięciu oprogramowania telefon zostaje zainfekowany, a przestępcy otrzymują dostęp do kodów autoryzujących operacje bankowe, które są przesyłane przez bank w SMS-ach.
Aby nie paść ofiarą przestępców musimy pamiętać o paru prostych zasadach:
1) Nie należy odwiedzać „podejrzanych” witryn internetowych (są to np. witryny pornograficzne lub oferujące nielegalne oprogramowanie) i używać pojawiających się tam linków;
2) Należy używać tylko autoryzowanego, oryginalnego i aktualizowanego na bieżąco oprogramowania;
3) Niezbędne jest weryfikowanie, czy połączenie z bankiem odbywa się z wykorzystaniem protokołu bezpieczeństwa SSL (w większości przeglądarek sygnalizuje to pojawienie się „kłódki”, a początek adresu powinien rozpoczynać się od ciągu znaków https://);
4) Musimy pamiętać, że banki nie poproszą nas o aktualizację oprogramowania telefonu i nie wyślą SMS-a zawierającego link do jego ściągnięcia – pod żadnym pozorem nie wolno otwierać takiego hiperłącza;
5) Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustów, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i zgłoś do najbliższej jednostki Policji.
Aby nie stracić swoich danych z kont i skrzynek pocztowych:
1) Przede wszystkim stosujmy trudne do zapamiętania dla innych hasła dostępu do naszych kont i dbajmy o ich poufność (nie zapisujmy ich i nie przechowujmy w miejscach dostępnych dla innych).
2) Nie udostępniajmy haseł nawet członkom rodziny, szczególnie dzieciom (dzieci używają ich często w obecności innych osób lub wchodzą na nasze konta w innych miejscach niż w domu).
3) Uważajmy podczas korzystania z poczty w miejscach dostępnych dla wielu osób (np. kafejki internetowe). Tam najłatwiej o utratę poufnych danych.
4) Zawsze wylogowujmy się po korzystaniu z poczty.
5) Ograniczmy zaufanie do stron i programów, które otwieramy. Stosujmy zabezpieczenia stron niekorzystnych dla dzieci.
6) Otrzymując np. ofertę zakupu e-mailem nie korzystajmy z linków, na interesującą nas stronę wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
7) Ciągle edukujmy się w zakresie zagrożeń w sieci i przekazujmy zasady bezpieczeństwa również najmłodszym użytkownikom internetu.
kz