Nie daj się okraść metodą „na BLIK”
Od pewnego czasu oszuści do wyłudzania pieniędzy często stosują metodę polegającą na podszywaniu się pod znajomych w celu wyłudzenia kodu BLIK. Przestępstwo zaczyna się najczęściej od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym i wysyłaniu do wielu osób prośby o przekazanie kodu BLIK, dzięki któremu przestępcy wypłacają pieniądze z konta oszukanego. Pokrzywdzonymi tego typu przestępstwami są także mieszkańcy naszego powiatu. Grodziscy policjanci ostrzegają i radzą, jak nie dać się oszukać.
Umożliwienie niewłaściwej osobie dostępu do konta w mediach społecznościowych może nastąpić na przykład poprzez niewinne otwarcie linku do ciekawej informacji i zalogowanie się tam. Po przejęciu naszego konta przestępcy wysyłają do wielu znajomych prośbę o szybką pożyczkę, tłumacząc to różnymi nagłymi sytuacjami. Nie podejrzewamy, że to oszustwo, bo przecież napisał do nas ktoś z rodziny lub dobry znajomy. Przekazujemy mu kody BLIK. Z konta znika kilkaset złotych. Zazwyczaj dopiero po pewnym czasie orientujemy się, że doszło do oszustwa. Niektóre przypadki pokazują, że może to być nawet po kilku dniach. Do grodziskich policjantów zgłaszają się oszukane w ten sposób osoby.
Jedno z ostatnich zawiadomień dotyczyło właśnie takiego oszustwa. Do pokrzywdzonego na komunikatorze pisze znajomy z prośbą o przesłanie 2 kodów BLIK w celu pilnej opłaty ważnej transakcji. Po udzieleniu takiej „pomocy finansowej” okazało się, że ponad 1700 złotych zasiliło internetową kartę płatniczą w innym kraju.
Grodziscy policjanci przypominają, aby w każdym przypadku prośby o kod, nawet pochodzącej od rodziny, czy bliskich znajomych lub przedstawicieli instytucji zawsze ją weryfikować. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby i sprawdzić, czy to ona wysłała do nas informację. Jeśli okaże się, że doszło do włamania na konto można szybko poinformować innych o sytuacji, zanim przekażą swoje dane finansowe oszustom.
Takiego rodzaju wyłudzenia można uniknąć, stosując kilka ważnych zasad:
-
nie logujmy się na przesyłane do nas linki do różnych stron internetowych,
-
zawsze potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory,
-
zawsze sprawdzajmy dane transakcji przed jej potwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
-
stosujmy dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms);
-
chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku przed dostępem osób nieuprawnionych.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji i nie działajmy pod presją czasu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości nie wykonujmy próśb i poleceń przed potwierdzeniem, że są one konieczne. Informujmy innych o tym sposobie działania oszustów.
Kodeks Karny dla sprawcy oszustwa przewiduje nawet 8 lat pozbawienia wolności. Pamiętajmy jednak, że tego typu przestępstwa są bardzo trudne do wykrycia.
asp.sztab. Katarzyna Zych