Aktualności

Była przekonana, że kod BLIK wysyła siostrze

Data publikacji 30.09.2024

Mimo wielu ostrzeżeń, w ostatnim czasie kilka osób z naszego terenu zostało oszukanych metodą na kod BLIK. Ostrzegamy przed oszustami podszywającymi się pod naszych znajomych w popularnych komunikatorach społecznościowych. Zawsze należy zadzwonić do osoby proszącej o udzielenia pomocy finansowej lub skontaktować się z nią osobiście i sprawdzić przekazane informacje. Kontaktując się tylko za pośrednictwem SMS możemy łatwo dać się oszukać.

Oszuści bez skrupułów potrafią przejąć nasze oszczędności. W tym celu tworzą różne legendy i historie - dla nich każdy sposób na łatwe wzbogacenie się jest dobry. Do tego typu przestępstw dochodzi codziennie na terenie całego kraju. Oszuści podszywają się pod naszych znajomych, których mamy w swoich kontaktach w komunikatorze. W ostatnim czasie do takich sytuacji doszło także w powiecie grodziskim. Mieszkanka grodziskiej gminy straciła prawie 5 tysięcy złotych, będąc przekonaną, że przekazuje kod siostrze, proszącej o to drogą SMS.

Do zainfekowania telefonu wirusem dochodzi najczęściej wtedy, kiedy klikniemy w link z nieprawdziwymi komunikatami zamieszczanymi w internecie. Zachętą do ich przeczytania są najczęściej bulwersujące tytuły. Kiedy telefon zostanie już zainfekowany, oszuści mają przygotowane pole do działania. Podszywają się pod pokrzywdzonych i wysyłają wiadomości do ich znajomych i rodziny, prosząc o pilne przesłanie kodu BLIK. W treści wysyłanych wiadomości informują, że pilnie potrzebują gotówki, którą szybko zwrócą.  

Taka lub podobna sytuacja powinna wzbudzić nasze podejrzenie. Jeżeli nie chcemy stracić swoich oszczędności, zastanówmy się zanim prześlemy swój kod BLIK komukolwiek.

Aby uniknąć wyłudzenia pieniędzy należy:

  • Zawsze potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby lub skontaktować się osobiście. Często telefon znajomego jest zablokowany przez oszusta i nie można się z nim skontaktować - nie ulegajmy presji piszącego i upewnijmy się w każdy możliwy sposób, że nasze pieniądze są naprawdę potrzebne;
  • Stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms);
  • Zawsze  sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
  • Chronić swój telefon oraz szczególnie pin do aplikacji mobilnej banku.

asp.sztab. Katarzyna Zych/wykorzystano mat. KWP w Gorzowie Wlkp.

Powrót na górę strony